Pijnbestrijding
Bij een normaal verlopende, vlotte bevalling is pijnstilling eigenlijk nooit nodig. Immers, op het moment dat u "het niet meer ziet zitten", de "periode du desespoire", u meestal in het laatste stuk van de bevalling bent, nl. vlak voor de uitdrijving. Bij de uitdrijving hebben we u nodig om goed mee te persen op geleide van de weeën, de uitdrijvende kracht van de baarmoeder. Hierbij moet u volledig geconcentreerd zijn en zeker niet verdoofd of suf door pijnstilling van welke aard dan ook. Wat direct helpt is coaching en een warme douche, vertrouwen in u begeleider in uw verloskundige, uitleg en informatie over pijn in de zwangerschap en tijdens de baring.

Bij sommige vrouwen is pijnbestrijding weldegelijk nodig.
Bijvoorbeeld; omdat een bevalling die niet vlot verloopt. Pijnbestrijding kan dan een prima middel zijn om de baring toch tot een goed einde te brengen. Echter, bij pijnbestrijding moeten we altijd de hulp van de gynaecoloog inroepen en kan derhalve niet thuis gegeven worden. Er zijn een aantal vormen van pijnbestrijding die min of meer zonder risico voor moeder en kind gegeven kunnen worden. Ten tijde van een bevalling, waarbij pijnbestrijding noodzakelijk blijkt te zijn, worden de diverse opties in overleg met de gynaecoloog en de barende met haar partner besproken. Pijnstilling is 24 uur per dag mogelijk.

Pijnbestrijdingsmethoden
Voor het krijgen van medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen voortdurend je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd. Ook de conditie van je kind moet continu in de gaten gehouden worden door middel van een hartfilmpje (CTG). De apparatuur is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Bij een wens voor pijnbestrijding zullen wij je overdragen aan de gynaecoloog en beval je in het ziekenhuis. In het ziekenhuis zijn er verschillende mogelijkheden van pijnbestrijding; het pompje met remifentanil en een epiduraal (ruggenprik), pethidine injectie. Afhankelijk van hoe ver je bent in de ontsluiting zal gekeken worden welke methode het beste is.

De verloskundigen zullen in overleg gaan met de gynaecologen en klinisch verloskundigen en de overdracht voor pijnbestrijding gedurende de bevalling regelen.

* Belangrijk is dat u goed geinformeerd bent en wordt. Hieronder volgt een korte samenvatting van de mogelijkheden, echter bespreek uw eventuele angst voor pijn en de mogelijkheden voor pijnstilling en pijnbestrijding goed met u verloskundige.

Remifentanil
Remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus dat vastzit aan een pompje. U krijgt via het infuus een standaard dosering en u kunt uwzelf met een drukknopje een extra dosis geven. Het pompje is zo afgesteld dat u uwzelf nooit teveel kunt geven. Remifentanil zorgt ervoor dat u slaperig en suf wordt. De top en scherpte van de  weeenpijn voelt u minder heftig en u kunt beter ontspannen.

* alleen in Antonius Ziekenhuis Sneek

Epiduraal
Een epiduraal is een injectie in je onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen. Bij deze methode heb je weinig tot geen pijn meer in je onderlichaam. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in je rug een naald aan. Daarbij moet je je rug bol maken en stil blijven liggen of zitten (ook tijdens de weeën). Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten merk je het effect.

Injectie met Pethidine
Pethidine is een morfine-achtig medicijn met een pijnstillend effect. Dit wordt toegediend via een injectie in je bil of bovenbeen. Het werkt binnen een kwartier tot een half uur. De ergste (baring) pijn wordt minder en vaak kan je je daardoor meer ontspannen tussen de weeën door. Sommige vrouwen soezen weg of vallen zelfs in slaap. Het middel is 2 tot 4 uur lang werkzaam. Pethidine wordt alleen gegeven tijdens de ontsluitingsfase. Echter niet meer aan het einde van deze fase, vlak voor de uitdrijving. Dit vanwege de eventuele bijwerkingen voor het kind en omdat de moeder nog te diep in slaap kan zijn om actief te kunnen meepersen.

*Alle pijnbestrijding medicatie kent voor- en nadelen. Het zijn morphineachtig stoffen waardoor na toediening extra zorg  en nauwkeurige controles geboden moet worden. De medicatie is van invloed op uw mobiliteit, aanspreekbaarheid, mogelijk uw bloeddruk en temperatuur, en kan van invloed zijn op uw kindje. De conditie van uw kindje zal dan ook gedurende de gehele bevalling geregistreerd worden.

* Soms werkt pijnbestrijding minder snel en goed, hoe zorgvuldig wij de overdracht regelen en anesthesisten, gynaecologen en klinisch verloskundigen ook werken, houdt u daar a.u.b. ook rekening mee. Een ieder van ons zal u zo goed mogelijk blijven begeleiden en u niet alleen laten.