Checklist
Als u één van de onderstaande vragen met ja beantwoordt, ga dan voordat u probeert om zwanger te worden naar de huisarts, gynaecoloog of de verloskundige. Onze praktijk houdt hiervoor een preconceptioneel spreekuur. Als het nodig is, wordt u verwezen naar een klinisch genetisch centrum voor een uitgebreid gesprek en eventueel een erfelijkheidsonderzoek.Heeft u of uw partner een aangeboren afwijking of ernstige chronische ziekte?
  • Bent u familie van elkaar?
  • Heeft u al een kind met een afwijking, of een kind dat zich niet normaal ontwikkelt?
  • Heeft u ooit een zwangerschap laten afbreken vanwege een aangeboren afwijking?
  • Heeft u meerdere miskramen gehad?
  • Zijn er in uw familie kinderen dood geboren of jong overleden?
  • Zijn er kinderen in de familie met een ziekte of afwijking waarvan de oorzaak niet bekend is?
  • Zijn er familieleden die zwakzinnig zijn, taaislijmziekte hebben, een stofwisselingsziekte, een spierziekte, een open rug, een aangeboren hartafwijking, een psychiatrische aandoening, de ziekte van Huntington of het syndroom van Down?
  • Liggen uw genetische wortels in Azië, Afrika of het Middellandse Zeegebied?
  • Heeft een van uw familieleden een aangeboren afwijking?
  • Heeft u een stollingsstoornis, diabetes, schildklierafwijking
  • Heeft anderzijds een ziekte of komt er een ziekte in de familie voor waar met betrekking tot de zwangerschapswens vragen over heeft?
Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen voor een preconceptioneel advies. Zeker als u nog niet zwanger bent willen wij u graag van de juiste informatie voorzien.

Ook op de site: www.strakszwanger.nl is veel informatie te vinden.