Gezond leven
U hoeft zichzelf geen overdreven beperkingen op te leggen wat betreft werk, voeding, lichaamsbeweging en seksualiteit. Het lichaam van een vrouw is erop gebouwd een kind te kunnen dragen. Dat neemt niet weg dat het soms een hele belasting is, zowel geestelijk als lichamelijk. Het kan zijn dat u niet meer alles in hetzelfde tempo en met hetzelfde gemak kunt doen als voor de zwangerschap. Luister naar uw lichaam en neem voldoende rust. Probeer om gezond en gevarieerd te eten. Verder zijn er in de zwangerschap een aantal zaken waar u extra op moet letten;

Algemeen voedingsadvies
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten."Eten voor twee" is niet nodig, echter veel afvallen is niet verstandig. Het gebruik van voedingssupplementen zoals vitaminetabletten is bij een gevarieerde voeding niet nodig. Kiest u er toch voor "iets extra's" te nemen neem dan een supplement speciaal voor zwangere vrouwen, hierin zit namelijk geen of nauwelijks vitamine A, welke in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn voor het kindje.

Waar u rekening mee moet houden:
Wees zuinig met suiker en snoep niet teveel. In orgaanvlees zit veel vitamine A, eet daarom geen lever en orgaanvlees tijdens de zwangerschap . Denk goed na over vlees eten en de hoeveelheid vlees die u eet. In niet biologisch vlees zit vaak groeihormoon en antibiotica, daarbij veroorzaakt vlees [een trage verteerder] dikwijls het ongemakkelijke zuurbranden in de maag en door de zwangerschap kan dit juist worden versterkt.

Een grote hoeveelheid cafeïne (meer dan 4 koppen koffie per dag) kan schadelijk zijn voor het kindje. Drink daarom niet teveel koffie of drink cafeïnevrije koffie. Cafeïne zit overigens ook in cola, thee en energiedranken als 'Red Bull'.

Listeria
Eet geen kazen die van rauwe melk (niet gepasteuriseerd en listeria gevoelig) zijn gemaakt. Drink ook geen rauwe melk (van de boerderij) en eet geen gerookte zalm . Hierin kan de listeriabacterie zitten die schadelijk is voor het kindje. Als kaas van rauwe melk is gemaakt, moet dat op de verpakking staan: 'au lait cru'. Over het algemeen zijn brie en camembert in Nederland van gepasteuriseerde melk gemaakt; die kunt u gewoon eten! Bewaar groenten, vlees en vis niet te lang in de koelkast en koop ze bij voorkeur vers, ook hierin kan zich de listeriabacterie ontwikkelen.

Toxoplasmose
In (half) rauw vlees kan een bepaalde parasiet voorkomen, die toxoplasmose veroorzaakt. Dit kan schadelijk zijn voor het kindje. Eet liever geen biefstuk, rosbief, tartaar, ossenworst, filet américain en dergelijke vleeswaren. Verschoon geen kattenbak meer of doe dit met handschoenen aan. In ontlasting van poezen kan een parasiet zitten welke een toxoplasmose infectie kan veroorzaken. Dit kan tot aangeboren afwijkingen bij het kind leiden. Doe handschoenen aan bij het in de tuin werken; ook daar kan ontlasting van een poes liggen welke een toxoplasmose infectie kan veroorzaken

Chemische middelen, hormoonverstorende stoffen en weekmakers

Leefstijl: chemicaliën en zwangerschap

Er is een vermoeden dat de ontwikkeling van een baby negatief beïnvloed kan worden door hormoonverstorende stoffen en weekmakers. De stoffen kunnen mogelijk risicovol zijn voor de ongeboren baby en jonge kinderen en kunnen eventueel permanente schade veroorzaken tijdens hun ontwikkeling. Op latere leeftijd kunnen de stoffen mogelijk ook vruchtbaarheidsproblemen, zaadbalkanker, borstkanker en obesitas veroorzaken.

Zwangere vrouwen komen dagelijks in aanraking met deze chemische stoffen. 
Hormoonverstorende stoffen zitten in alledaagse producten zoals plastic verpakkingsmateriaal, bespoten groente en fruit, blik en cosmetica en schoonmaakproducten
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie vormen hormoonverstorende stoffen en weekmakers een bedreiging voor de volksgezondheid en het milieu.

Informatie is te vinden op;
www.eenveilignest.nl
www.kindengezin.be "bescherm uw baby, vermijd hormoonverstoorders

Het klinkt zo ingewikkeld maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de baby niet wordt blootgesteld aan hormoonverstoorders?

Enkele eenvoudig toepasbare tips:

  • consuminderen: denk eerst na over wat je werkelijk nodig hebt
  • Roken: rook niet in huis, want rook zorgt voor extra stof.
  • Ventileren: zet de ramen minstens twee keer per dag 10 minuten goed open. Zo kan frisse lucht naar binnen en schadelijke stoffen naar buiten, bijvoorbeeld van verf, elektronica en nieuwe meubels.
  • Schoonmaken: verwijder stof zeker eens per week en poets zoveel mogelijk met water en een eenvoudige allesreiniger. Lees de verpakking en geef de voorkeur aan ecologische schoonmaakproducten.
  • Lees het etiket: verkies biologische voeding en producten met het EU eco-label, bij voorkeur producten zonder ‘parabenen’, ‘parfum’ en ‘antibacteriële werking’. Kies baby- en kinderproducten met keurmerken.
  • Variëren: koop niet altijd dezelfde merken en eet met voldoende afwisseling. Zo spreid je zoveel mogelijk je risico op blootstelling
  • Gebruik geen medicijnen zelfs geen natuurlijke geneesmiddelen of voedingssupplementen tenzij op doktersadvies.

Roken, alcohol en drugs [lees hierover meer op deze site]
Stop met roken, hoe eerder hoe beter. Stoppen is beter dan minderen. Ook is het beter wanneer beide ouders stoppen; u steunt elkaar en wanneer de baby geboren is, groeit deze niet op in een omgeving waar gerookt wordt. Drink geen alcohol tijdens de zwangerschap. Gebruik geen drugs . [meer informatie kunt u verder vinden op deze site]

Medicijnen [lees hierover meer op deze site]
Wees voorzichtig met medicijnen. Gebruik enkel medicijnen wanneer het echt nodig is. Gebruik enkel medicijnen die voorgeschreven zijn door een arts welke op de hoogte is van uw zwangerschap. Kijk in de bijsluiter van medicijnen die u zonder recept kunt kopen of u deze mag gebruiken tijdens de zwangerschap; bij twijfel niet gebruiken of navragen bij uw huisarts of verloskundige. Paracetamol is de enige pijnstiller die u tijdens de zwangerschap veilig zelf kunt gebruiken, maximaal 6 per dag van 500 mg.

Warmte, badderen en sauna
Vermijd sauna en zonnebank zeker in de eerste drie maanden. Het is onbekend of deze hoge temperaturen schadelijke effecten veroorzaken.

Indien u blootgesteld bent aan hoge temperaturen, lang badderen en douchen 39-40 graden of de sauna, gaat uw lichaam [ter verkoeling] zweten om uw lichaamstemperatuur op peil te houden. Door het produceren van zweet wordt de oppervlakte van de huid nat waardoor het lichaam kan afkoelen. Als u zwanger bent stijgt via u ook de temperatuur van het vruchtwater en daarmee ook de lichaamstemperatuur bij uw kindje. Echter uw kindje kan in de baarmoeder niet zweten en dus niet afkoelen, uw klindje zit in de buik in [op dat moment] erg warm vruchtwater.

Advies: niet te lang te heet baden of douchen en saunabezoek in de zwangerschap en óók niet gedurende de bevalling. Warm douchen of baden zet nooit de bevalling ingang, het kan wel voor pijnverlichting en de nodige ontspanning zorgen gedurende de bevalling. Wij zullen dan de harttonen zeer frequent beluisteren om vast te stellen hoe u kindje de warmte ervaart.



© Copyright 2014-2018  Verloskunde Harlingen | Website Best Reclamestudio