Breng uw Apotheker altijd op de hoogte van uw zwangerschap.

Als zwangere wilt u het beste voor uw kind en voor uzelf. Dit begint al vóórdat u zwanger wordt en geldt ook ná uw zwangerschap als u borstvoeding geeft. Medicijnen kunnen een belangrijke rol spelen, maar ga hier wel verstandig mee om.

Zwangerschapsklachten en medicijnen

Klacht Mogelijk gevolg  Advies Mogelijke medicatie
Aambeien: uitgezette bloedvaten/spataderen rond de anus  Pijn, jeuk, bloedverlies, slijmafscheiding of verstopping  Voldoende bewegen, drinken en vezelrijk voedsel. Pers niet en draag katoenen ondergoed  Gebruik psylliumzaad, gezuiverde zemelen, sterculiagom, zinksulfaatvaselinecrème, of zalf met lidocaïne
 Blaasontsteking  Moeite met of pijn bij plassen, sterk ruikende urine, soms met bloed. Pijn in onderbuik of harde buiken  Drink veel om blaasontsteking te voorkomen, eventueel cranberrysap  Cranberrytabletten (om blaasontsteking te voorkomen), of antibioticum op recept
 Bloedarmoede: verlaagde concentratie van rode bloedcellen wat leidt tot ijzertekort  Sneller moe of duizelig   Eet gevarieerd, gezond en ijzerrijk in combinatie met vitamine C  IJzertabletten op recept
 Brandend maagzuur; opkomend maagzuur  Zure oprispingen met een branderig gevoel  Vermijd vet eten, koffie en koolzuur. Eet niet voor het slapen gaan.  Algeldraat/magnesiumhydroxide
 Hoofdpijn  Pijn in hoofd of schouder- en nekspieren  Zorg voor frisse lucht en rust. Vermijd stress.  Paracetamol
 Koortslip  Pijnlijk, branderig gevoel rondom lippen met blaasjes en korstjes  Zorg voor een goede weerstand. Voorkom besmetting  Zinksulfaat en zinkoxide
 Misselijkheid en braken  Geen trek in eten en/of overgeven  Eet en drink kleine hoeveelheden.Vermijd vet en koolzuur  Gemberpoedercapsules of kauwen op een verse gemberwortel
Vaginale schimmelinfectie Witte, brokkelige afscheiding  Jeuk aan schaamlippen. Pijn bij plassen of vrijen  Draag katoenen ondergoed, was eventueel met zeepvrije emulsie Overleg met u verloskundige of huisarts of apotheker wat mogelijk is
 Vermoeidheid  Snel moe en veel slapen  Rust voldoende en eet gezond  Geen medicatie mogelijk
 Verstopping  Minder vaak ontlasting, harde ontlasting  Eet vezelrijk, drink en beweeg voldoende  Psylliumzaad, sterculiagom of gezuiverde zemelen. Eventueel lactulose

Voor alle klachten en medicatie geldt: breng uw verloskundige of behandelend arts op de hoogte en bespreek met haar de mogelijkheden.

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden ontleend.Ook kunnen de verloskundigen niet aansprakelijk worden gesteld voor gevolgen voortvloeiende uit de informatie van de site.