Vaginaal bloedverlies
ls er sprake is van bloedverlies tijdens het eerste trimester van de zwangerschap dan brengt dit veel onzekerheid met zich mee. Er wordt logischerwijs vaak vanuit gegaan dat de zwangerschap misschien zal eindigen in een miskraam.

Bloedverlies in de zwangerschap kan echter vele andere (niet verontrustende) oorzaken hebben: innestelling van het vruchtje; bloeding na b.v. sporten, inspanning of vrijen; (inwendige) aambeien, etc. Neem altijd contact met ons op. Mocht u alleen maar een beetje bloedverlies hebben en geen buikpijn dan ziet het er meestal redelijk gunstig uit. Krijgt u daarentegen eerst bloedverlies en komt daarna een menstruatieachtige pijn bij dan lijkt de prognose minder goed.

Afhankelijk van de mate van bloedverlies en/ of buikpijn en de duur van je zwangerschap kijken we het altijd een dag aan. Mocht het bloedverlies ruim toenemen of komt er buikpijn bij dan zullen we, indien al mogelijk, echografisch laten kijken of we een oorzaak kunnen vinden voor het bloedverlies. Neem wel altijd even contact met ons op zodat we op de hoogte blijven.

Bedenk: mocht de echo die we laten maken rond de 12 de week goed zijn, dan wordt de kans op een miskraam wel een stuk kleiner maar het is geen garantie!

Pseudo-menstruatie:
Ook kan het voorkomen dat je regelmatig gedurende een aantal weken steeds wat bloed verliest (kan soms best ruim zijn). Dit wordt ook wel 'pseudo-menstruatie" genoemd. U heeft,gedurende een wat langere periode in de zwangerschap, een beetje bloedverlies op het moment dat u anders ongesteld zouden worden.

Natuurlijk schrikt u er iedere keer van maar als met de echo al gekeken is of er een oorzaak gevonden kan worden voor het bloedverlies en die blijkt er niet te zijn dan hoeft u zich dus geen zorgen te maken.